
Forløbet og emner
De unge vil IKKE blive undervist ud fra en facit-teori, men vil blive guidet gennem spørgsmål, til at danne deres egne meninger og holdninger.
Forløbet lyder således:
-
Udlevering af emneoversigt.
Introrunde:
Hvad er du god til?
Hvad vil du gerne være bedre til? -
Hvad betyder ordet ‘konfirmation’?
Hvordan har konceptet konfirmation udviklet sig gennem tiden?
-
Hvad betyder det, at bevæge sig fra barndommen, gennem ungdommen og mod voksendommen?
Hvad er det fede ved at blive ældre - hvad er det mindre fede?
Hvad betyder det, at tage ansvar for sig selv? -
Hvor mange tanker, tænker man gennemsnitligt om dagen?
Hvilken effekt har vores tanker på vores liv?
Kan tanker bruges som et aktivt redskab? -
Vi skal lade som om, at vi alle er en lille prik på et piktogram - vil min energi kunne smitte resten af prikkerne i piktogrammet?
-
Hvem har besluttet hvad der definerer succes?
Hvad definerer succes for jer?
Vi skal forsøge at lave vores egne kriterier for, hvad det betyder at have succes. -
Hvad er et urinstinkt?
Hvordan påvirker vores urinstinkter os i dag?
Kan vores urinstinkter kaste unødige ubehagelige følelser af sig? -
Har det nogen konsekvenser, at sove for lidt?
Spiller motion en rolle i forhold til vores humør?
Kan for meget skærmtid påvirke vores hjerne negativt?
Kan det mad vi spiser, påvirke hvordan vi har det mentalt? -
Kan man løfte sig op over sine følelser, når de fylder hele ens krop?
Kan man bruge disse følelser til noget? -
Hvad er forskellen på selvværd og selvtillid?
Er det noget man har, eller er det noget man selv skaber?
Hvorfor har man dårlig selvtillid/selvværd? -
Er ensomhed en dårlig ting?
Kan man lære sig selv bedre at kende, ved at være alene? -
Hvad betyder det at være deprimeret?
Hvad er angst?
Kan det gøre en forskel, ikke at identificere sig med ens følelser?
Kan man bruge negative ubalancer til noget konstruktivt? -
Skal man prioritere andre over en selv?
Kan egoisme være positivt? -
Er der noget i livet, som aldrig forandrer sig?
Er forandring rart eller ubehageligt
Kan man lære at finde sig tilpas, når man føler utilpashed i kroppen, fx når man bliver nervøs? -
Hvordan ser I på døden?
Er der forskellige måder at betragte døden på?
Hvad tænker I, når I hører at der er steder i verden, hvor man fejrer døden? -
Hvornår begynder man at have sex?
Kan man egentlig bruge ordet ”normalt”, når man snakker om sex?
Kan man komme til at have sex, fordi man føler sig presset til det?Vi skal snakke om at sex er det mest naturlige vi har i verden, men at forventninger til hvornår og hvordan man har sex, ligesom alt andet, afhænger af de historier vi har hørt - vi skal snakke om selvrespekt i forlængelse af sex og vi skal selvfølgelig runde samtykke lovgivningen. Vi skal blive klogere på hvordan man tydeligt giver et nej og hvordan man nemt forstår et nej. De unge vil derudover få lov at præge, hvad vi tager fat på, hvis de fx har spørgsmål.
-
Hvorfor vil man gerne drikke alkohol?
Vi skal undersøge skadevirkningerne ved alkoholforbrug i tidlig alder. Vi skal undersøge forskellen på forbrug og misbrug og I den forbindelse også snakke om hvorfor stoffer er farlige. Vi skal under dette emne have fokus på gruppepres og samtidig snakke om, hvordan man skal huske at respektere hinandens grænser.
Dette modul er det eneste der bringer lektier med sig - jeg har nemlig ikke beføjelser til at vise de to dokumentarer, der giver de unge en helt særlig indsigt i konsekvenser, mekanismer bag gruppepres i forbindelse med alkohol og ikke mindst en refleksion af, hvad stoffer og især de moderne opioider egentlig er. -
Ingen spørgsmål – vi skal simpelthen bare øve os på at sige højt at VI ER AWESOME! Vi skal dyrke os selv og alle de ting vi er gode til.
-
Hvad er kropssprog?
Hvilken betydning har ens kropssprog?
Kan man aktivt bruge sit kropssprog, til at få både ens egen hjerne, samt ens omverden til at reagerer på en bestemt måde? -
Skal vi alle sammen mene og synes det samme?
Med reference til alle de andre emner, skal vi dykke ned i ubehaget der medfølger, at stå ved sin holdning - især når andre mener noget andet. -
Hvad er et manifest og hvad kan det bruges til?
Vi skal lave vores egne individuelle manifest. -
Opfølgning på pt 1.
Hvem har ansvaret for, at du har det godt?
Hvem bestemmer, hvilket liv du skal have?
Hvad er fordelen ved at tage ansvar? -
De unge kan hjælpe hinanden, med at skrive deres konfirmationstaler - hvis de føler at de skal holde sådan en.